zaterdag 23 juli 2011

Plenty

Meteen bij de eerste blik op de goudkleurige letters op de maagdelijk witte kaft van “Plenty” wist ik dat ik verkocht was. Toen ik daarna ook nog ‘ns de naam Yotam Ottolenghi zag staan, tastte ik al voorzichtig naar mijn portemonnee. Wat een magnifiek boek is dit! Een vegetarisch kookboek zonder de geur van geitenwollen sokken, zonder de afschuwelijke vleesvervangers als tahoe en tofu, maar barstensvol recepten met groenten, granen en kaas. En dat allemaal te zien op werkelijk schitterende foto’s. In tegenstelling tot de meeste vegetarische kookboeken, die over het algemeen nogal saai zijn, heeft Ottolenghi een sjieke twist weten te geven aan zijn recepten. Hij weet het alledaagse minder alledaags te maken, dat is bijna kunst met een grote K.
Yotam Ottolenghi zit bepaald niet stil op culinair gebied. Zo heeft hij een restaurant en een aantal eetwinkels in Londen. Zijn originele gerechten met groenten en granen bleven niet onopgemerkt, waardoor hij door Guardian gevraagd werd om vegetarische columns te schrijven voor hun weekendbijlage. Plenty is deels een verzameling van deze gepubliceerde recepten, gecombineerd met nieuwe gerechten.

Door de vele, niet al te moeilijke gerechten is dit boek zeker een aanrader. Het is fijn om een boek in handen te hebben waarbij je niet om de vlees- en visgerechten heen hoeft te lezen en wat uitdaagt om verder te denken dan een quiche of salade. Daarbij is de kans bijzonder groot dat je na het lezen direct naar de markt wil gaan om vervolgens een heel weekend in de keuken door te brengen.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb mij als volger bij je aangemeld en je link op mijn blog geplaatst. Veel succes met je blog.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joepi, ik ben je 10e volger! :-)
    (kan niet geloven dat ik je nog niet volgde trouwens)

    Ik heb dit kookboek ook al enkele malen vastgehad maar nog niet gekocht...

    Heb je er al veel uitgemaakt, zijn de recepten goed doenbaar?
    Ben benieuwd naar je ervaring hiermee...

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens, kreeg het boek van mijn zus cadeau. Je kent het allemaal wel, maar je krijgt inderdaad meteen weer zin om inkopen te doen en de keuken in te duiken.
    Prachtige blog overigens!
    Groet Eric

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...