maandag 6 augustus 2012

Rundvlees in Engelse (Colmans) mosterdsaus

Dit is weer zo’n recept uit mijn beduimelde knipselmap. Ooit stond dit recept in de Provinciale Zeeuwsche Courant (ja, die bestaat écht). Het idee van gekookt rundvlees in plaats van gebraden vergt even een omslag in je denkpatroon, maar probeer het en je zult er versteld van staan.
Mijn moslim buurmeisje van destijds vond het heerlijk. Ik heb er toen wel speciaal voor haar de sherry uit weg gelaten. Dit keer zit er de dubbele hoeveelheid in *grijns*.

Ingrediënten
2 kleine runderlappen, samen 250 à 300 gram
1 tablet voor runder- of groentebouillon
35 gr boter
30 gr bloem
1 middelgrote ui, gesnipperd
1 teen knoflook, ragfijn gehakt
1 theel. Madras kerriepoeder
1 eetl Colmans mosterdpoeder
4 eetl droge sherry (manzanilla)
¼ theel milde paprikapoeder

Bereidingswijze
Zet de runderlappen op met ½ liter kokend water.
Schuim het oppervlak enkele malen zorgvuldig af.
Laat daarna de bouillontablet oplossen in het kookvocht.
Temper de warmtebron en laat alles 2 uur zachtjes koken of zolang het vlees volkomen gaar is.
Neem het gekookte vlees uit de pan.
Zeef het kookvocht en meet 3 dl af. Laat afkoelen.

Verhit een (saus)pan met dikke bodem en laat de boter smelten.
Schep de uisnippers door de hete boter.
Temper de warmtebron en laat de ui 5 minuten zachtjes fruiten.
Schep de knoflook erdoor en strooi er na 1 minuut de kerriepoeder door.
Roer alles goed door en voeg daarna de bloem toe.
Schenk er vervolgens het afgekoelde vocht beetje bij beetje aan toe.
Breng alles aan de kook en blijf zolang roeren tot een gebonden saus ontstaat.

Roer in een kommetje sherry en mosterdpoeder tot een glad mengsel.
Schenk het bij de saus en laat daarna de saus nog enkele minuten zachtjes sudderen.
Leg het vlees in de saus en laat alles door en door warm worden.
Eventueel garneren met peterselie.
Lekker met droge rijst en een eenvoudig groentegerecht!

3 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker! Ik zou alleen zelf de sherry weglaten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond de sherry er juist helemaal in dit gerecht passen. Mosterd en sherry zijn wat mij betreft dikke maatjes. Ieder zijn smaak!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze ga ik ook maken! Maar dan wel in bulk. Of er nu 2 kilo of 300 gram rundvlees op moet staan, dat maakt dan niet uit. En volgens mij vriest het handig in!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...