maandag 19 december 2011

Kaaskoekjes

Oven aanzetten. Je hand omdraaien. Oké, misschien twee keer ….  Bakken. Glaasje vullen. De bank bezetten. Irene en Carlo aan. Nippen. Kijken. Knabbelen.

Ingrediënten:
100 g bloem
100 g boter
100 g belegen Gouda (bv. Reypenaer, ik gebruikte Old Amsterdam)
1 ei


Bereiding:
Haal de boter op voorhand uit de koelkast, zodat ze wat malser wordt.
Weeg de ingrediënten voor de kaaskoekjes zorgvuldig. Je gebruikt best een keukenweegschaal.
Neem een mengschaal en doe er de bloem, de kaas en de (malse) boter bij.
Breek het ei en meng alleen het eigeel onder het koekjesdeeg.
Spoel je handen proper en kneed alles tot een egaal koekjesdeeg.
Rol het deeg tot een worst van 4 tot 5 centimeter diameter.
Verpak het rolletje deeg in een vel vershoudfolie.
Leg het deeg in de koelkast en laat het 30 tot 40 minuten, afkoelen.
Verwarm de oven voor op 200°C. Hou de ovenschaal bij de hand.
Neem de opgesteven rol koekjesdeeg en snij het met een scherp mes in schijfjes van zo’n halve centimeter breed.
Leg een vel bakpapier of een siliconenmatje op de ovenschaal.
Schik de schijfjes deeg op de ovenschaal.
Alternatief: Je kunt ook balletjes van het deeg rollen en ze platdrukken tot koekjes.
Bak de kaaskoekjes in 10 tot 12 minuten goudbruin in de hete oven van 200°C.
Laat ze nadien afkoelen en bewaar ze in een doos met deksel.

Bron: Jeroen Meus - Dagelijkse Kost


3 opmerkingen:

  1. Die ga ik zeker een keertje maken, ik ben dol op kaas en ik hou ook wel van snelle en makkelijke recepten. Dank je voor het delen :)

    Groetjes Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dit ook wel een leuk recept! Ik zou zelf nooit op het idee komen om zoute koekjes te maken (als zoet-liefhebber), maar dit ljikt me wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh dat ziet er jammie uit!
    Ik leg deeg dat moet opstijven in de koelkast altijd in de vriezer. Gaat véél sneller dan. (ik ben een beetje een ongeduldig type zie je :)) )

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...