woensdag 18 december 2013

Kerst lukt altijd

 
Zijn jullie ook bekend met die dagen dat al je kookcreativiteit lijkt te zijn opgedroogd?
Mij overkomt het zo’n twee- à driemaal per jaar. Meestal in de wintermaanden. Het vooruitzicht van overdadige feestdissen en uitbundig eetgeweld is voor mij voldoende om de appetit 180° te doen draaien. Het is niet aan mij besteed, de massaliteit waarmee de mensheid  met een collectief vrede-op-aard-moraal de Boze Buitenwereld opeens mooier wil kleuren. En dat voor slechts twee dagen. Gekuntselde maakbaarheid . Fake. Alles is nep tussen 24 en 27 december, waarbij het voor velen maar om één ding draait: het individuele welbehagen. Ik houd er in toenemende mate een licht onpasselijk gevoel aan over.

Kerstmis is verworden tot een volstrekt zinloos fenomeen, voor 98% gevoed door een op drift geraakte commerciële machine die ons, liefst vanaf half september, totaal onnozele spullen door de strot probeert te duwen. Bovendien wordt er bovenmatig veel geld uitgegeven aan zgn. pseudo-voedsel. Als het maar véél is. Als het maar exquise namen draagt. En als het maar vooral gemakkelijk te bereiden is. Het hele jaar rond houdt een deel van de mensheid zich in leven met zielloos voer. Ingeblikte, voorverpakte, vetgemeste, opgefokte, opgeklopte, diepgevroren, uitgekauwde rommel dat nauwelijks de naam voeding mag dragen. Beide Kerstdagen doet men daar nog een schepje bovenop. Tezamen met Appie, met Jamie en Herman. Volledig voorbereide kerstdiners beheersen de reclamefolders. Hup, de oven in en klaar is de Kerstman of –vrouw. Genieten maar. Dat het helemaal niets meer van doen heeft met puur, natuurlijk voedsel, wordt gemakshalve met een paar glazen (slechte) wijn weggespoeld. Een gepast stilzwijgen voldoet in dit geval.

Ben ik hiermee een saaie, suffe einzelgänger geworden? Welnee. Ik houd van gezelligheid. Van mensen om me heen die me dierbaar zijn, mijn familie, mijn lieve vrienden. Om samen met hen tijdens een harmonieus samenzijn te keuvelen, te lachen en te genieten. En natuurlijk wordt er ook gegeten. Want ik ben dol op lekkere hapjes, alleen heb ik daarvoor geen Kerstdagen nodig, noch een ingehuurde, quasi-vrolijke  reclameman die mij probeert te vertellen dat Kerstmis slechts lukt met de dubieuze producten van zijn opdrachtgever. Kerst lukt altijd, als je er maar liefde in stopt.  

Terug naar de werkelijkheid. Zo vlak voor de feestdagen houden we het sober. Met een opgepimpt eitje, een salade en grove sneden zelfgebakken brood.

Frittata met courgette en Parmezaanse kaas

Ingrediënten: (6-8 personen)
6 eieren
250 ml slagroom
60 ml plantaardige olie
100 gr geraspte Parmezaanse kaas
4 bosuitjes, ragfijn gesneden
handje fijngehakte munt
handje fijngehakte basilicum
de geraspte schil van 1 citroen
3 courgettes, grof geraspt
75 gr bloem
zout en versgemalen peper naar smaak

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 190 graden.

Meng in een grote kom de eieren, slagroom, olie, parmezaan, bosuitjes, munt, basilicum en de citroenrasp.
Voeg dan de geraspte courgettes toe.
Roer er geleidelijk de bloem door en breng op smaak met peper en zout.

Bekleed een ovenvaste pan of schaal met bakpapier en schenk het mengsel er voorzichtig in.

Zet de pan of schaal in de oven, tot de frittata gestold is en stevig aanvoelt.
Neem de frittata uit de oven en laat hem in de pan of schaal afkoelen.
Verwijder het bakpapier en serveer het gerecht warm.

Tip: serveer bij de frittata een speciale gremolata van een handvol fijngehakte muntblaadjes, de geraspte schil van 1 citroen en 1 fijngehakte teen knoflook. Strooi deze verse muntgremolata voor het opdienen over de warme frittata.

Bron: Matt Preston's 100 beste recepten



12 opmerkingen:

  1. Deze was me ook al opgevallen in het boek van Matt Preston; ik maak al tijden de versie van Onno Kleyn, die bevalt me ook goed, maar die gremolata maakt het volgens mij helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan te weten dat ik de gremolata niet eens gemaakt heb *bloos* maar ik denk dat het idd een fijne toevoeging is.

      Verwijderen
  2. Heel goed artikel, helemaal naar m'n hart.
    Overigens, prima recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Dank, Jolanda! Ik wens jou ook mooie feestdagen met veel consuminderplezier

      Verwijderen
  4. Wat een verademing om te lezen dat er meer mensen zo denken als wij. Maar aan de andere kant snap ik het ook wel, de categorie mensen die niet van koken houdt tovert nu toch iets feestelijks op tafel, je moet niet nagaan wat je dan werkelijk eet maar dat houd deze mensen toch niet bezig. En dit zijn er veel, heel veel, te veel, en daar wordt heel handig op ingespeeld, lees veel geld aan verdient.
    Waar ik natuurlijk wel heel benieuwd naar ben is wat er bij jullie op tafel komt deze kerst, ik denk eigenlijk aan een volgepropte, voorgegaarde van de kiloknaller mega kalkoen.....

    PS Lekker recept, dat is wel een leuk boek zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat voor veel mensen stiekemweg die feestdagen niet zo nodig hoeven. Probleem is een beetje het durven toegeven.
      Wat er bij ons op tafel komt? Ik krijg gasten, dus wordt het schipperen qua vlees: gestoofd konijn. Met rode kool en peertjes.
      En ja, ik vind de recepten van Matt Preston super. Een echte aussie, best leuk. Fijne dagen gewenst, Karin!

      Verwijderen
  5. Mooi verwoord Nell! Als altijd een plezier om je te lezen.
    Leuke variant dit courgette recept; ga ik vanavond maken.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, Anna, dat je deze frittata ook gaat maken. Laat je even weten of hij goed gelukt is? Prettige feestdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker Nell! Het werd slagroom en melk, (dit om niet in januari te schrikken :-)) Ook wat peterselie i.p.v. de basilicum. Dit recept gaat zeker in de herhaling!
    Ook fijne dagen gewenst en ik hoop je in 2014 weer veel te kunnen lezen.
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...