dinsdag 17 januari 2012

Sliptong met remoulade-achtige saus

Er zijn een heleboel zaken te bedenken die je simpel moet houden. Vooruitdenken bijvoorbeeld, is totaal zinloos. Het loopt toch altijd anders dan je vooraf bedenkt. Beter is dus alles eenvoudigweg tot je te laten komen.
Het onderhouden van vriendschappen is ook zo’n zaak die gediend is bij eenvoud. Weg met die condities en verwachtingen naar elkaar toe. Onvoorwaardelijk blij zijn de ander te zien. Daar hoeft geen kadootje, compliment of blijk van waardering aan te pas te komen. Gedachten uitwisselen, elkaar proberen te verstaan, oprecht interesse in elkaar hebben. Enfin, genoeg gez(w)everd.

Bij de bereiding van vis geldt hetzelfde. Teveel toeters en bellen bij een visgerecht maakt alles onnodig gecompliceerd. Als de kraakversheid optimaal is, zit daarin voor 98% de smaak. Kraakvers is wat mij betreft het nét niet meer zichtbaar spartelen van het beestje. En ik tref het bijzonder door in een provincie te wonen, waar de vissersschepen zo’n beetje langs mijn raam varen.
Vandaag sliptongetjes op het menu in huize Eetplezier. Om nog even een wijdverbreid misverstand uit de weg te ruimen: het is sliPtong en geen sliBtong. In sliptong zit het werkwoord slippen. Sliptongen zijn zo klein dat ze gemakkelijk door de zeef slippen waarmee de vis wordt gesorteerd. Er is dus geen verband met slib ('modder'). Waarvan akte.

Ik eet daar graag een frisse, groene saus bij. Noem het salsa verde of remoulade, whatever. Om de term “simpel” kracht bij te zetten, onthoud ik me liever van een naamgeving.
Doe een paar flinke eetlepels zure room in een schaaltje. Snijd een sjalotje ragfijn.
Hak diverse groene kruiden (bijv. salie, oregano, dille,  tijm, peterselie) die je voorhanden hebt. Schep door de zure room. Kappertjes, mosterd, peper, zout erbij en eventueel nog wat vers citroensap. Door de zure room te vervangen door mayonaise en er nog een fijngeprakt, hardgekookt ei aan toe te voegen met wat fijngehakte augurkjes, krijg je een echte remouladesaus. Misschien ook nog wel redelijk simpel te noemen, besef ik achteraf.

Serveer dit bij de in bruisende roomboter gebakken sliptongetjes.  En geniet van de eenvoud van een vers, zilt visje. Yam!

3 opmerkingen:

  1. Lekker Nell, zo'n sliptong! En bedankt voor de vermelding van mijn soepje op Twitter.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is zeker niks meer over?
    (Ik dacht: "Ik kan er wel een heel verhaal van maken, met omwegen en alle toeters en bellen, maar dat maakt het alleen maar gecompliceerd.
    Dus bedel ik gewoon direct.
    Simpel.)
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Caroline: héérlijk! En i had er heel graag jouw Siciliaanse pasta bij gegeten!
    @Es: neen, er is niks over. Simpel ;-) Beetje graatjes nog ... moet ik ze wel even uit de kliko vissen. Da's dan weer onbehoorlijk gecompliceerd, pfffff

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...