dinsdag 3 januari 2012

Vegetarische zuurkoolschotel

Eén van de goede voornemens van het nieuwe jaar is meer vegetarische maaltijden te maken. Zo gemakkelijk is dat niet, als er alleen nog een pakje zuurkool in je koelkast ligt. Gelukkig biedt heden ten dage Google uitkomst. Na wat googlen en recepten vergelijken kwam ik tot de volgende samenstelling voor een vegetarische zuurkoolschotel.

Ingrediënten:
1 kg aardappelen
1 ui
25 gram boter
500 gram naturel zuurkool
200 ml witte wijn (mag best een klein zoetje hebben)
creme fraiche
200 gram blokjes belegen kaas (ik gebruikte Old Amsterdam)
4 bananen
50 gram geraspte kaas
versgemalen zwarte peper

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200°.
Kook de aardappelen met zout in weinig water gaar.
Verhit de boter in een braadpan en bak hierin de ui aan. Voeg de zuurkool toe en laat die even meebakken. Afblussen met de wijn en laat het met de deksel op de pan 50 minuten stoven.
Voeg de crème fraiche bij de zuurkool en laat het een paar minuutjes zacht meekoken. Voeg indien nodig naar smaak versgemalen peper toe.
Knijp de aardappelen door een pureeknijper en meng met wat melk en boter.
Leg in de ingevette ovenschaal 1 laag puree, het zuurkoolmengsel (vermengd met de 200 gr blokjes belegen kaas) , daarover plakjes banaan, nog een laag puree en weer een laag banaan met de geraspte kaas.
Laat de schaal in circa 45 minuten warm en bruin worden.

Vond ik het lekker? Njah …. het was voor mij de allereerste keer dat ik zuurkool met kaas en banaan at. Ik miste het  knapperige vet van een stukje spek. Of van die sappige rookworst. Maar wie het dierenleed wil verminderen, moet zelf een beetje pijn lijden.  Goed bezig, zeg ik dapper tegen mezelf.

7 opmerkingen:

  1. Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Lekker weer zo'n Hollandse maaltijd na de feestdagen! Ik heb ook zuurkool in huis dus ik ga dit deze week ook weer eens eten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens jou ook een gezond en gelukkig nieuw jaar, Pauline! En idd, na alle liflaffen van de afgelopen week, is "gewoon Hollands" best weer lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zuurkool met kaas. Best een leuke combinatie. Klinkt in ieder geval veelbelovend!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik betwijfel of ik zuurkool met banaan zou durven combineren :-). Je bent een onverschrokken kok, Nell!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Es en Marian: kaas-zuurkool klinkt lekker dan het smaakt, geloof ik. De banaan (zoet) is dan weer wel een prima combinatie bij de zure kool, net als ananas!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb wel weer eens zin in zuurkool. Als wij zuurkool eten maak ik meestal deze romige zuurkoolquich, gewoon een recept van Appie http://carolinebrouwer.blogspot.com/search/label/zuurkool

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had dit zuurkoolrecept nog niet ontdekt op je site, Caroline, maar dit lijkt me ook best de moeite waard om een keer te proberen. Afgezien van de knakworsten dan, want dat is hier echt uit den boze ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...