zondag 13 mei 2012

Zeeuwse - lemon drizzle cake - Knop

Goed gedaan, meisje. Ik ben trots op mij. Zien jullie wel dat ik kan bakken. Ik stel me soms wat aan, dat is het. Een cake bakken, dat kan toch iedereen zeker?

Kon ik deze woorden maar vrijuit durven spreken. Het is allemaal niet waar.
De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat dit het werk is van mijn eigen Thuisbakkerij met de Man aan het roer. Jawel, een man die kan bakken, da’s echt handig als je zelf er niks van bakt ;- )
Gelukkig zijn er wel altijd een aantal arbitraire aanwijzingen nodig om vanaf de zijlijn te kunnen roepen. Vergeet het meel niet te zeven! Niet het wit van de citroen meeraspen! Oven dichtlaten!  Ach, ach, ik ben me er één. Gelukkig is Man al aardig gewend geraakt aan mij.

Ter geruststelling aan iedereen die begint te denken dat ik op culinair een complete nitwit ben: mevrouw Eetplezier had zo haar eigen bezigheden. Venkelsoep maken, volgens recept van Jeroen Meus. En een castric-basis om daarmee later een beurre blanc te kunnen maken voor bij de zalm met spinazie. Dat terzijde.

Ik had het over cake. Door in een “gewone cake” gaatjes te prikken (eigenlijk: kanaaltjes) en de cake daarna te overgieten met een suiker-ctroensapmengsel ontstaat een “lemon drizzle cake”. Deze cake kent vele varianten. Dit recept komt van de site De keuken van Johanna. Het lijkt mij tamelijk overbodig om dit over te nemen als u het hier allemaal na kunt lezen.

De cake is voortreffelijk. Lekker fris door het vele citroensap. Hoewel ik angst had dat de 85 gr extra suiker het geheel erg zoet zou maken, was dat niet het geval.
Hij is gebakken in een Zeeuwse Knop, een bakvorm met een siliconen coating, waardoor het “lossen” van het baksel heel gemakkelijk gaat. Bovendien krijg je een prachtig, decoratief resultaat. 

Nu snel op weg naar de Mama. Met 50 ml Trésor. En een lemon drizze cake. Aangesneden, dat wel. Hoewel ik de term voorgeproefd beter op zijn plaats vind. Want is niet alleen het allerbeste goed genoeg voor een Moeder?

7 opmerkingen:

  1. Wat een mooie vorm die Zeeuwse knop! Hij ziet er goed uit, dat heeft je thuisbakker maar weer goed gedaan. Altijd lekker zo'n lemon drizzle cake!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk zo'n Thuisbakker ;-) En, dan maakt hij ook nog lemon drizzle cake: yummy! Die Zeeuwse Knop bakvorm is inderdaad mooi; heb 'm hier bij m'n favoriete kookwinkel in Leiden ook gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, met deze vorm ziet de cake er nog smakelijker uit!
    Groet Johanna.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Caroline: ja, mooi hè, die Zeeuwse Knop. Het is een fijn ding (en dat zeg ik niet van alle Zeeuwse zaken)
    @Kelly: tjee zeg, die Zeeuwse Knop helemaal in Leiden. We gaan vooruit hier ;-)
    @ Johanna: met hartelijke dank aan jou. Zonder jou was er misschien nooit een lemon drizzle cake gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien kan je thuisbakker wel iets maken voor het Foodblogevent?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou! Wat een mooie vorm! Wow.
    Ik doe even mijn 'rondje favo blogs' en zie dat iedereen in de weer is met citroen! Ha!
    Ik ben en sucker als het om citroen gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie vorm! En volgens mij smaakt die ook hartstikke lekker

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...