zaterdag 3 augustus 2013

Gusta's gastblog: over avocado en advocaat

Het zijn tropische weken en dan moet je niet te lang in de keuken bivakkeren. Vorige keer schreef ik dat ik vegetarisch eet. Daarover jokte ik een beetje want heel af en toe staat er vis op het menu vanwege de goede vetten. Maar niet vandaag. Nu eet ik als lunch boterhammen met avocado.

De avocado is namelijk een vrucht die veel olie bevat. Hij komt uit Centraal Amerika. De voornamelijk enkelvoudig onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op het cholesterolgehalte. Bovendien zit er kalium in, dat voor een lage bloeddruk zorgt.

In het verre verleden mengde men op de Antillen avocadomoes met alcohol tot een geel drankje. De zeevaarders brachten dit mee naar Nederland, maar hier waren geen avocado’s en men maakte het drankje na met eieren vanwege dezelfde gele kleur. Zo ontstond de likeur met de naam advocaat.
(Bron: Wikipedia).

Biologisch geteeld is hij niet altijd even makkelijk verkrijgbaar en een stuk duurder dus laat  ik me verleiden twee avocado’s voor 49 cent per stuk aan te schaffen.

Een avocado hoef je niet te schillen. Je snijdt hem van boven naar beneden voorzichtig door langs de pit, eerst aan de voorkant, vervolgens aan de achterkant. Dan trek je voorzichtig de helften van elkaar en je lepelt het vruchtvlees eruit. Op het internet is een instructiefilmpje te vinden. Zie http://www.youtube.com/watch?v=Ipzr-kssU7w

Een avocado is heel geschikt als broodbeleg. Meteen op de boterham of eerst in een bakje als er kruiderijen doorheen moeten. Het rijpe vruchtvlees is lekker smeuïg. Voeg zwarte peper uit de molen, wat zout en knoflookpoeder toe en je hebt een heerlijk smeerseltje. Ik doe bovenop geroosterde pijnboompitten en een pittenzaden mengsel dat je per gram in de biologische winkel kunt kopen.

Gusta Bastian

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...