zondag 22 september 2013

Pruimentaart

Er zijn weinig blogs die zo’n grote variatie aan artikelen kent als het ministerie van Eten en Drinken. Ellen en Paul vertellen niet alleen over hun grote liefde voor lekker eten en drinken, maar óók over de rafelige randjes die onlosmakelijk met ons bestaan verbonden zijn. Een huisdier dat oud wordt, een vriend die overlijdt. Geen leuke zaken, maar ik vind het wel prettig om te lezen. Het leven is nu eenmaal bij tijd en wijle geen vrolijk plaatjesboek. En daar mag, wat mij betreft, best af en toe melding van worden gemaakt. Sterk zijn is je zwak durven voelen.

Maar goed, terug naar de keuken van het ministerie, want er wordt daar heel wat af gefröbeld. En dat bedoel ik in de positieve zin van het woord. Van zelfgemaakte ravioli tot het vullen van ontelbare potjes jam. Zelfs ambachtelijke zaken als een zuurkoolpot vullen vindt er plaats. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, kun je hier bekijken.

Enkele weken geleden zag ik er deze pruimentaart. Wat zag die er ongelooflijk lekker uit! Zoiets lees je dan een half uur voor het naar bed gaan, nou, ik kan jullie verzekeren dat de nacht die daarop volgde, bol stond van de meest uitzinnige, culinaire dromen.

In plaats van de Opal gebruikte ik de Reine Victoria. Deze pruim is wat zoeter, maar blijft minder stevig. Enfin, het is maar waar je de voorkeur aan geeft. In ieder geval was dit een verrukkelijk stuk taart. Met een cake-achtige structuur. Precies wat ik zelf zo lekker vind aan een stukje zoetigheid. Dank je wel, Ellen en Paul, voor het doorgeven van dit lekkere recept!

Ingrediënten
circa 750 gram pruimen, gehalveerd en ontpit
150 gram boter
1,2 dl melk
3 eieren
150 gram suiker
vanille (het merg van een stokje, wat essence of extract)
250 gram gezeefde bloem
1 ½ theelepel bakpoeder

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 170°(hetelucht) of voor een gewone oven 180°.
Verwarm de boter met de melk in een steelpan en laat dan de vloeistof afkoelen.
Klop de eieren met de suiker en de vanille tot je een luchtig en schuimig mengsel hebt.
Voeg dan voorzichtig de gezeefde bloem toe.
Roer vervolgens het gesmolten boter/melk mengsel door het deeg en schep alles goed om.
Giet dan de helft van het deeg in een ingevette springvorm (23 cm).
Leg daarop de in partjes gesneden pruimen.
Giet de rest van het deeg erop en leg daarop nog wat partjes pruimen. Strooi er eventueel nog wat poedersuiker over en zet de springvorm in de oven.
Laat de taart zo ongeveer 1 uur bakken.



6 opmerkingen:

  1. Poeh Nell, wat een lovende woorden. dank je wel1 fijn dat je onze blog met zoveel plezier leest. De pruimentaart is inderdaad lekker (ik maakte dit recept ook al eens met Reine Victoria, zeker zo lekker) Vanavond het recept voor een perentaart; we gaan gewoon door met oogsten1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb de taart (terwijl ik het recept twee weken terug kreeg van een vriendin!) ook gemaakt met Reine Victoria's en hij was heerlijk! Het enige verschil was dat ik als tip kreeg de bovenkant voor het bakken gul met (kristal)suiker te bestrooien, zelf heb ik daar kaneelsuiker van gemaakt. Dat gaf de taart nog iets extra lekkers, hij was zó op! Superrecept ....

      Verwijderen
    2. Goed idee, en beetje extra suiker op de bovenkant! Zelf houd ik wel van niet te zoet, maar voor een heuse zoetekauw is de taart misschien net iets te stroef. Verder een geweldig recept, jawel

      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens, 'Ministerie van eten en drinken' was één van de eerste kookblogs die ik ontdekte, en nog altijd horen ze bij mijn favorieten. Leuk om te lezen en lekker om te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wanneer moet de bakpoeder er bij gedaan worden, dit mis ik in het klaar maken van de taart.

      Verwijderen
    2. Meestal voeg je de bakpoeder toe aan de bloem en zeef je dit samen. Hopelijk lukt het nu. Zo niet, mail me gerust.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...