maandag 6 januari 2014

Plat brood met ui, knoflook en diverse zaadjes


Onlangs kocht ik het boek "Hoe bak ik brood" van (lach niet) Emmanuel Hadjiandreou. Nooit van gehoord? Ik ook niet. Maar het boek zag er door zijn vele  foto's van rustiek uitziende broden erg informatief en degelijk uit. Hoewel de technieken er heel simpel uitzien (alles wordt vlug-vlug met de hand gekneed) is het bij deze ambachtelijke bakker-schrijver toch een kwestie van vooraf goed lezen hoe alles in zijn werk gaat. Tijdens het kneden heb je daar onvoldoende tijd voor.

Op de site van de broodbakshop kun je een review over dit boek lezen, geschreven door Levine. En zij behoeft geen nadere uitleg, iedereen die graag een zelfgebakken broodje eet kent haar.

Goed, het was oudjaarsdag 2013. Mijn kleine keukentje stond overvol met kommen, schalen en pannen, bedoeld om die naderende overgang naar 2014 vooral niet met rammelende magen door te hoeven komen. Ach, die zgn. Armeense platte broden uit boven genoemd boek konden er ook nog wel bij. Lekker om weg te knabbelen bij een glaasje, naast al het overige, hartige mondvermaak. Oorspronkelijk bedoeld als flinke stukken plat brood; ik sneed er echter niet-zo-nette, handzame formaatjes van. Een soort Lu crackertjes, maar dan uit eigen bakkerij.

Voor twee bakplaten:
15 ml olijfolie
15 ml water
1 teen knoflook, geperst
80 gr tarwebloem
2,5 gr zout

voor de andere kom:
25 ml olijfolie
37 ml water
½ rode ui, dun gesneden

voor de garnering:
maanzaad
zwarte komijn
sesamzaad

1. Doe het water, de olie en de knoflook in een kleine kom en laat een tijdje staan.

2. Meng in een kom de bloem en het zout en zet opzij. Dit is het droge mengsel.

3. Meng in een andere kom de 25 ml olijfolie en de 37 ml water. Voeg het droge
mengsel toe hier aan toe en meng goed door elkaar.

4. Dek af met de kom waarin het droge mengsel zat.

5. Laat 5 minuten staan.

6. Kneed het deeg nu als volgt: laat het deeg in de kom zitten, trek een stuk deeg aan de rand omhoog en duw dit in het midden. Draai de kom een beetje en herhaal dit proces met een ander stuk deeg. Herhaal dit 8 keer. Het hele proces hoeft maar 10 seconden  te duren en het deeg moet een beetje gaan tegenstribbelen.

7. Dek de kom weer af en laat 5 minuten staan.

8. Herhaal stap 6 en 7 en dan stap 6 nog een keer. Het deeg moet glad en elastisch zijn.

9. Dek de kom weer af en laat 30 minuten rijzen.

10.Verdeel na 30 minuten het deeg in ongeveer 2 gelijke stukken.

11. Leg twee bakplaten naast elkaar.

12. Leg 1 portie deeg in het midden van een bakplaat. Druk met je handpalm het deeg een beetje plat en trek de hoeken van het deeg dan naar buiten.

13. Blijf aan elke hoek trekken, tot je een ultradunne rechthoek krijgt, die bijna zo groot is als je bakplaat.

14. Laat 15 minuten rusten en verwarm de oven voor op 180°.

15. Intussen kun je de tweede bakplaat vullen.

16. Wanneer het deeg klaar is, moet je de broden overal inkwasten met de knoflookolie.

17. Snijd met een scherp met elk plat brood in zoveel stukken als je wilt (ik wilde kleine crackertjes voor bij een wijntje).

18. Strooi de gesneden ui en zaadjes gelijkmatig over de twee bakplaten met deeg.

19. Bak de broden gedurende 5 à 10 minuten in de voorverwarmde oven tot ze goudbruin zijn.

20. Laat ze op een rooster afkoelen.

5 opmerkingen:

  1. Lekker Nell, ik houd van dit soort broodjes. Ook goed voor bij de soep :) En zie er is ook nog een wonder gebeurd, een andere browser laat me wel posten op je site. Had ik eerder moeten doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeuhhhhh, eindelijk "officieel" bericht uit het Brabantse Land! Hoera!
      Ik heb zojuist opgemerkt dat de foutmeldingen die ik kreeg bij Blogger, ook als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Nou ja, zeg! Zouden ze daar bij Google echt alles na zitten lezen :-) Drukke job dan.

      Verwijderen
  2. Wat grappig. Ik heb hetzelfde boek cadeau gekregen. Heb er ook al iets uit gebakken, maar 'struikelde' over de ( kleine ) hoeveelheden:-) Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben sinds vorig jaar gegrepen door het zelf-brood-bakken. Dit recept ga ik zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pas op, Jonne: dit is niet echt brood, meer een cracker. De bedoeling is het zo dun te trekken, dat het knapperig wordt tijdens het bakken. Maar wel erg lekker!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...