dinsdag 15 november 2011

Pie van rundvlees met zoete aardappelen

In het magazine Proef+ (een uitgave van Gall & Gall) stond dit recept voor runderpie.
Nu heb ik normaliter bepaald geen hoge hoed op van Allerhande blaadjes die volgekalkt worden met recepten. Want ja, wie weet, zit er een of andere eindredacteur een beetje te googlen op ingrediënten, husselt de woordenbrij nog eens fiks door elkaar, zet er naar eigen inzicht hoeveelheden bij en voila: een kakelvers recept is geboren. Ik kan er niets aan doen, mensen, op een kwade dag werd ik wakker om daarna de rest van mijn leven te moeten slijten met een kritisch wantrouwen ten aanzien van alles waar een enigszins commercieel luchtje aan zit.

Maar goed, vandaag onderwerp ik mezelf aan psychologische zelfreflectie en kom tot de ontdekking dat alledaagse honger het van de twijfel moet winnen. De overlevingsmodus, noem ik het gemakshalve. Opdat een mens af en toe ook gewoon kind moet durven zijn.
Bovendien stonden er sukadelapjes te glimschateren in de koelkast en lag er nog een viertal zoete aardappelen rimpelig te worden. Zoete aardappelen, wat moet een mens ermee, verzucht ik telkens als ik ze zie opduiken in mijn biologische Groentetas. Zie hier het antwoord. 

Ingrediënten (4 pers.)
1 kg sukadelapjes, in blokjes
zout & peper
5 eetl. olie
2 uien, gesnipperd
3 tenen knoflook, gehakt
1 tl komijn
½ tl kaneel
1 blik tomatenblokjes
2 ½ dl. runderbouillon
½ dl rode port
50 gr. rozijnen
1 gedroogde chilipeper verkruimeld
4 laurierblaadjes
300 gr. zoete aardappelen, in blokjes
50 gr. amandelen, in stukjes

Voor het korstdeeg:
250 gr. bloem
snufje zout
125 gr. koude boter
1 ei, losgeklopt
1 eetl. ijskoud water

Werkwijze
Bestrooi het vlees met zout en peper.
Verhit 3 eetl. olie in een braadpan en bak het vlees rondom goudbruin, voeg tussendoor nog tweemaal 1 eetl. olie toe.
Schep het vlees uit de pan.
Bak in het bakvet de uien, de knoflook en de komijn.
Schep het vlees weer in de pan en voeg de tomatenblokjes met sap, runderbouillon, port, rozijnen, chilipeper en laurier toe.
Laat sudderen tot het vlees goed gaar is.
Roer de zoete aardappel erdoor en breng het stoofpotje opnieuw aan de kook. Laat de aardappel 20 minuten gaarstoven.
Schep het vleesmengsel (zonder vocht) in een ovenschaal.
Strooi er de amandelen over.

Verwarm de oven voor op 200° en maak het korstdeeg.
Kneed de bloem, zout, boter, de helft van het losgeklopte ei en het water tot een soepel deeg.
Laat het deeg 30 minuten rusten in huishoudfolie.
Rol het deeg uit en dek hiermee het vleesmengsel af.
Bestrijk het deegdeksel met de rest van het ei.
Maak in het midden een gaatje voor de stoom.
Bak de pastei in circa 40 minuten goudbruin.

2 opmerkingen:

  1. Lijkt me erg lekker, Nell! Toch wel speciaal met die zoete aardappelen erbij....
    Weer grappig geschreven ook :-).
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker recept en goede foto. Toch heeft de Allerhande af en toe lekkere recepten hoor, zeker voor de gemiddelde kok. (maar een aantal jaren geleden was de Allerhande beter, is nu wel erg toegespitst op simpel koken). In de Proef staan vaak ook leuke recepten.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...