vrijdag 24 februari 2012

Raapstelen

Sinds mijn abonnement  op de Biologische Groentetas, heb ik al verschillende keren kennis mogen maken met groenten die voorheen zelden in huize Eetplezier te vinden waren. Ik denk aan winterpostelein, aardperen en pastinaken. Het is niets voor niets dat ze “vergeten groenten” worden genoemd. Ze doen hun naam duidelijk eer aan.
Sinds deze week is er opnieuw een soort uit de duistere vergetelheid naar boven getrokken: de raapstelen.
Als ik aan de Mama vraag of ze dit groene gewas kent, antwoordt ze met een vet Brabants accent: denkte gij nie da da utzelfde is as da ons Pa vroeger op d’n tuin kwikte? Keeltjes éétte ze ier. Ge maokt er stààmpot van.

Aldus geschiedde. Ik kookte de aardappelen, waste de raapstelen, ontdeed ze van hun worteltjes met bijbehorend zand, bakte een beetje spek uit en mengde het hele zaakje door elkaar. Lekker. Maar niet zodanig dat het de krant haalt. Als je het rauw eet, heeft het een ietwat peperige nasmaak, zoals rucola.
Ik prefereer voor een stamppotje genoemde winterpostelein. Of gewoon andijvie.

Voor wie nog nooit van raapstelen heeft gehoord: het zijn de jong geoogste bladeren van de meiknol. De groente zit barstensvol ijzer en vitamine B en C, iets dat je tussen de voorspelde griepgolf en de naweeën van een paar winterse weken goed kunt gebruiken. Wees er snel bij, want Op = Op.



7 opmerkingen:

  1. Jaaaa! Keeltjes! Ik at ze vroeger, toen ik nog in Brabant woonde, best vaak. Nu kan ik ze met goed fatsoen niet echt vinden hier...
    Ondanks het biologische groentepakket dat ik heb gekregen voor mijn verjaardag.
    Ik maakte de stamppot met kaas. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. NOoit van gehoord, maar je schrijft het weer zo leuk dat ik het waarschijnlijk nooit meer ga vergeten :-).
    Groetjes
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Es: jammer dat de raapsteeltjes bij jou geen onderdeel uitmaken van de Groentetas. Ik blijf me nog elke keer verbazen over alles wat er in zit. En die keeltjes, die aten ons Pap en Mam lang nadat ik het huis verlaten had. Ik was het niet waard, denk ik ;-)
    @Marian: leuk dat ik je over iets heb kunnen vertellen dat je nog niet kende. Zoek er eens naar, het is zeker de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Es, bij ons in de Natuurwinkel ligt het deze tijd bijna altijd op de plank. Moet je toch eens deze kant uit! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken het wel en heb het vroeger ook wel eens gegeten in een stamppotje, maar dat is wel heeeeeel erg lang geleden. Tijd om het weer eens te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eet ze nog steeds en wist lang niet wat de nederlandse naam ervan was. We zaaien altijd wat meiknolletjes in de tuin en de jonge raapsteeltjes gebruik ik voor salades en tortilla. De oudere blaadjes hakken we fijn en stoven we met wat kruiden&olijfolie.
    Lekker is het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk! Mijn oma kweekt ze altijd en maakt er dan ook stamppot van...ik vind het de lekkerste stamppot:p Zij doet de raapsteeltjes er rauw doorheen, net als andijvie. Heb jij dat ook gedaan?
    En verder lekker puur houden ;)

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...