dinsdag 11 maart 2014

Smaakwarenhuis de Lage Landen - Breda

Dat ik wat met Brabant heb, is jullie gaandeweg mijn publicaties wel duidelijk geworden, vermoed ik. Ja, ik ben er geboren en getogen. Maar dat is het niet alleen; elke vezel van mijn lijf, elke gen, elk worteltje, hoe klein ook, ligt verankerd in die heerlijk zanderige Brabantse grond. Waar het witte goud zo welig in tiert, evenals de verrukkelijke zomerkoninkjes. Waar Prins Carnaval uitbundig regeert over zijn inwoners die van zorgeloosheid hun levensmotto hebben gemaakt.

Dat ik daarnaast errug heppie word van fijne etenswaren, zal zo langzamerhand ook wel zijn doorgedrongen. Zet dus een winkel vol met de meest fantastische, lokale streekproducten in hartje Breda en mevrouw Eetplezier gaat kraaien van plezier.
Wat een culinair paradijs daar bij Smaakwarenhuis de Lage Landen! Ze hebben er al het lekkers wat nog ambachtelijk gemaakt wordt in de Benelux, bijeen weten te sprokkelen. Smaak. Volop smaak. Ouderwets lekkere smaak. Zonder toeters, bellen en kunstmatige toevoegingen. Daar draait het allemaal om in dit bijzondere warenhuis. Initiatiefnemer Ariën de Haan selecteert niet alleen op smaak en herkomst, maar tevens op eerlijke productie, zodat alleen de mooiste, eetbare pareltjes in het Smaakwarenhuis te vinden zijn. Ariën wil al zijn leveranciers persoonlijk leren kennen om te weten te komen hoe zij met hun product omgaan. Hij is nieuwsgierig naar de herkomst van hun waren en streeft naar volle transparantie van akker tot bord. Niet alleen de plek is belangrijk, ook de teeltmethode, de behandeling en de werk- en bereidingswijze. Zo ontstaat een transparante keten van pure smaak.
Tijd. Aandacht. Respect voor de natuur. Duurzaam. Vers. Kleinschalig. Zomaar wat steekwoorden die de basis vormen voor pure smaak. Tongstrelend, herkenbaar mondvermaak. De fruitteler zorgt voor seizoensgebonden groenten en fruit, veehouders voor goudeerlijk varkensvlees, de molenaar maalt zijn lokale granen langzaam op Franse molenstenen waar de bakker vervolgens overheerlijk desembrood van bakt en de wijn- en biermakers bieden een groot assortiment aan authentieke alcoholica aan. Dit alles - waar mogelijk – op biologische basis. Bij het Smaakwarenhuis tonen ze al deze heerlijkheden met volle overtuiging.

Naast de verschillende versafdelingen is er ook een restaurant gevestigd, waar de in huis aanwezige producten in verschillende gerechten worden verwerkt. Het is er plezierig verpozen tussen al die uitgestalde lekkernijen. Man en ik doen er ons te goed aan versgebakken brood met wat smeerseltjes. Eenvoudig, maar o zo lekker.
Hierna ga ik echt inslaan. Ik koop er niet alleen een flink stuk Remeker kaas, maar bovendien een aantal gedroogde worstjes van Brandt & Levie. Er gaan nog wat flessen ambachtelijke azijn en mosterd in de tas, tezamen met drie verschillende soorten knapperig desembrood.

Smaakwarenhuis de Lage Landen te Breda is een combinatie van winkelen, eten en drinken, leren en ontmoeten. Alle zintuigen doen mee. Een belevenis die een omweg meer dan waard is. Noem het dan met een gerust hart een "snoepreisje"
.
 
N.B. Ik word niet gesponsord om dit artikel te publiceren. Bovendien heb ik geen enkele commerciële connectie met Smaakwarenhuis de Lage Landen en/of de bedrijfsvoerders hiervan. Ik schrijf slechts over zaken die mij persoonlijk in beroering brengen.


5 opmerkingen:

  1. Zojuist mentale notitie gemaakt; als ooit in Breda.. dan onmiddellijk richting De Lage Landen. Dank je voor zo'n mooi artikel. (het idee van een cracker met kaas voor het ontbijt is verdwenen) maar wat voor moois ligt er hier nog in de kast nu mijn hoofd en smaakpapillen meer willen...?
    Groet Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment, Anna! Een bezoekje is zeker meer dan de moeite waard aan deze culinaire hemel. En ook nog 'ns in Brabant, de gemoedelijkheid krijg je er gratis bij. Ik zeg: Doen

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijk adres, als ik in de buurt ben ga ik zeker langs, dank Nell!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij, als het meest ultieme lekkerbekje van Nederland, zal hier vast iets van je gading vinden, Carla! Geen luxueuze producten, maar wel veel puur ambachtelijke heerlijkheden!

      Verwijderen
  3. En weer zo'n super adresje, we kunnen er zo langzamerhand een dagje Breda van maken! Alle vliegen in één klap, portemonnee leeg en de auto vol, heerlijk.
    Bedankt weer!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...