zaterdag 3 mei 2014

Aardappelsalade met makreel

Het was vis, vis en nog eens vis dat deze week op de bordjes lag in huize Eetplezier.
Eerst aten we krrrrrrrokante lekkerbekjes. Met droge witte rijst, gewokte lamsoren en remouladesaus. Geen foto, nee. Onbedwingbare trek won het opnieuw van alle aanwezige ratio.

Later in de week waren er die übersmakelijke tarbotjes. Geen kweek, maar wildvangst. Gebakken in bruisende boter. Opgediend met veel verse peultjes. Man, man .... euhhh vrouw, vrouw, vrouw, wat waren die visjes lekker! Glazig van binnen, een bros laagje aan de buitenkant. Hoe gelukkig kan een mens worden van zoiets simpels.

Vandaag aten we een aardappelsalade met gestoomde makreel. En ook dit maal (bijna) alle vingers erbij opgegeten!

Gaat dat dan niet vervelen zo véél vis? Welnee. Nooit. Never. Nie. Nunca. Tenzij je geen visliefhebber bent natuurlijk. Toevallig ben ik dat wel. In hart en nieren.
Geef mij water en een hengel en ik overleef. Overal. Desnoods eet ik alles rauw.

Terug naar de makreel. Die kun je natuurlijk zelf roken. Handige mensen bouwen dan een rookkastje in hun tuin en hebben vooraf al gezorgd dat ze ver van de bewoonde buitenwereld wonen. Ik woon in de stad en ben allerminst handig. Dus koop ik makreel bij mijn vaste visboer. Een gestoomde, want die zijn fijn neutraal van smaak, lekker mals en missen die typische rooksmaak waar ik toch al niet dol op ben. Ik ontdoe ‘m van zijn velletje, waarna ik ‘m in grote vlokken uiteen trek. Moeilijk werkje, want makreel bevat een overdaad aan graten. Met een beetje geduld en mijn leesbril op krijg ik meestal een goed eindresultaat.

Dan de aardappelsalade, dat gaat als volgt. Men neme daarvoor:
750 gr gekookte aardappelen (net niet helemaal gaar), in blokjes
1 stengel bleekselderij, in ragfijne ringetjes
3 bosuitjes, in ragfijne ringetjes
5 augurkjes, in kleine blokjes
halve zure appel, in kleine blokjes

Meng alle ingrediënten in een grote kom door elkaar met twee eetlepels mayonaise, vier eetlepels yoghurt, flinke lik mosterd, peper, zout en een theelepel dillezaadjes.

Leg de vlokken makreel er bovenop. Garneer met sla en tomaatjes. Of met hardgekookt ei en kappertjes. Of waar je zelf zin in hebt. En vergeet vooral niet er een fris, wit wijntje bij te drinken. Bon appetit!

4 opmerkingen:

  1. Gestoomde makreel neutraal van smaak? Daar kun je over discuteren.
    En ik denk dat zelf gerookte (gestoomde) makreel meestal toch een stevig rooksmaakje heeft.
    Ik ben ook een visliefhebber maar in dit geval gaat er niets boven een gerookte makreel (koud gerookt) gefileerd als zalm, de filet's op een knapperig vers stokbroodje en daar over grofgemalen zwarte peper.
    Mijn mond gaat al transpireren als ik er aan denk.
    Maar een gestoomde makreel is ook heel lekker hoor.
    wat mij opvalt is dat de gestoomde makrelen steeds kleiner worden.
    Dikwijls zie je ze nu al in de grootte van een haring.
    Het zal nog wel eens sprot worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig verkoopt mijn visboer (zie bovenstaand artikel) nog een "gewone maat" makreel. Meer dan voldoende voor twee personen dus. Gestoomd smaakt lang niet zo rokerig als de echte gerookte, wat mij betreft. Ik vermoed dat er door verschillende leveranciers verschillende wijzen van roken en/of stomen bestaan. Ooit at ik er eens eentje die was niet van gerookte zalm te onderscheiden. En misschien ligt het ook wel aan het type vis, welke jaargetijde enz. Zoveel factoren die een rol spelen bij de smaakbeleving. Soms word ik daar een beetje droevig van. Dan eet ik iets en hoop, hoop, hoop dat het de volgende keer net zo is, maar dat valt o zo dikwijls tegen. Thnx voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Lekker Nell, wij houden ook wel van een visje. Toch eten wij het veel te weinig.
    Lijkt altijd zo duur met z'n 6'en.
    2 v mijn kids houden ook van makreel, kennen alleen de gerookte versie. Meestal gewoon op brood, soms maak ik er een spread mee met monchou ofzo, voor op toast. Lekker, lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vis best prijzig is, hoor ik wel vaker van mensen. Maar is vlees dat niet dan? Een goed stuk vlees, biefstuk of entrecote vind ik ook behoorlijk aan de prijs. Datzelfde geldt voor kabeljauw en tarbot.
      Ik heb dit keer wat duurdere vissoorten gekocht, maar vind een wijting en papilotte ook erg lekker. Of een gebakken scholletje. Of schelvis. En dat is goed betaalbaar, ook voor zes monden, denk ik.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...