zondag 21 augustus 2011

Kruidig spul

In de loop der jaren heeft mijn traditionele kruidenrekje plaats gemaakt voor potjes en doosjes van verschillende merken en afmetingen. Allemaal gevuld met kleine beetjes van alles. Want ook dat heb ik intussen geleerd: gedroogde kruiden worden sneller muf dan de snelheid van het licht. Te vies om in een gerecht te verwerken. Dus laat ik bij de plaatselijke kruidenboer kleine hoeveelheden afwegen. Overigens heeft Dille en Kamille een groot assortiment gedroogde kruiden en specerijen van Jacob Hooij. En in mijn beleving zijn dat toch echt de lekkerste die te koop zijn.

Grappig is ook dat ik een bepaalde voorkeur blijk te hebben. Waar ik sommige doosjes slecht één keer per jaar aanraak, andere moet ik dan weer veelvuldig bijvullen. Favoriet zijn laurierblad, kaneel, nootmuskaat, oregano en vierseizoenenpeper. Zout gebruik ik bijzonder weinig en áls ik het op vlees of vis strooi dan is het grof zeezout of Maldon (schilfers) zout.

Verse kruiden zijn natuurlijk het aller-, allerlekkerst. Omdat ik een tuintje mis koop ik vaak Italiaanse kruiden bij de supermarkt met daarin salie, oregano, tijm en rozemarijn. Hiermee kun je veel gerechten een heerlijke kruidentwist geven: salie op de vis, oregano tussen de salades, tijm in de soep en rozemarijn bij de ovenaardappeltjes. En bij de Islamitische winkel om de hoek staan er bijna het hele jaar door grote bossen munt, peterselie, dille en bieslook.

Om ze goed te kunnen bewaren behandel ik ze als volgt. Ik was de kruiden goed (liefst in ruim water) laat ze goed uitlekken in een vergiet, wikkel ze daarna in enkele vellen keukenpapier en doe ze in een plastic zak. Het nog aanwezige vocht kruipt in het keukenpapier en zo blijven de kruiden wel een week goed!

3 opmerkingen:

  1. Slimme tip van die verse kruiden! En dat die kruiden van Jacob Hooij bij Dille en Kamille zo goed zijn, wist ik ook niet. Ga daar maar eens langs. Bedankt voor de tip.
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De verse-kruiden-truc pas ik al jaren toe en het werkt écht. En ja, Jacob Hooij heeft eersteklas kruiden en specerijen. In vergelijking met andere merken is het de Mercedes onder de kruiden. Er is overigens ook een webshop: http://www.jacob-hooy.nl/webshop/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Nell.. ik lees regelmatig je blog en vind het heel erg leuk.
    Kleine Tip..
    Ik hoop dat je de kruiden niet zo bewaard als op je foto's, want licht is echt de grootste killer voor kruiden, maar ga er vanuit dat je het voor foto gedaan hebt.

    Verse kruiden zet ik in de vensterbank in een glas water. Blijven ze ook lang goed. Bladpeterselie leeft op deze manier helemaal weer op en is wel 4 weken prima te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...