dinsdag 18 maart 2014

Risotto uit de oven

Risotto. Je kunt er een leven lang mee vullen. Met het zoeken naar de juiste bereidingswijze, bedoel ik dan. Ik heb het al op zó veel manieren geprobeerd. Zoals Jamie het doet. En Matt. Of Nigella. Uit Italiaanse kookboeken en uit Franse.
Zonder wijn. Met alleen olie. Of alleen boter en kaas. Paddenstoelen er door. Venkel. Broccoli. Waar ik in den beginne nog de arborio gebruikte, de laatste tijd was ik al overgegaan op de iets zachtere rijstkorrel, de carnaroli.

En toch. Het blijft tobben om een mooi, vloeiend rijstgerecht te serveren, zoals dat ooit bedacht moet zijn in Italië. In een uiterste wanhoopspoging heb ik het vandaag geprobeerd op de door veel chefs verfoeide manier: in de oven. Wel eerst de soffrito maken, daarna de rijst even meebakken, maar dan komt het, in één keer al het vocht erbij doen en huppakee, de oven in! Slechts één keer roeren. Je verzint het niet.

Omstreden of niet, ik vond deze risotto bijzonder goed gelukt. Als smaakmakers gebruikte ik fijngesneden tomaat, olijven en peterselie. Op de foto ziet het er  weliswaar uit alsof het kant-en-klare nasi van de Keurslager betreft, maar geloof me, dit was het resultaat van 25 minuten in de oven. Mijn (zelfgetrokken) bouillon was erg donker, vandaar dat het resultaat er niet geheel en al Robijntjeswit uitziet. Ik heb er zelf geen kaas meer doorheen geroerd, omdat wij er een sappig roodbaarsfiletje bij aten. En kaas en vis bliefiknie :-(

Ingrediënten: (4 personen)
300 gr carnarolirijst
900 ml bouillon
1 ui, gesnipperd
1 knoflookteen, fijngehakt
150 ml droge, witte wijn
50 gr versgeraspte Parmezaanse kaas (optioneel)
2 klontjes boter
peper en zout

Bereidingswijze:
Zorg dat de smaakmakers die je wilt gebruiken klaar staan.
Verwarm de oven voor op 175°.
Verwarm de bouillon in een steelpan.
Verhit een klontje boter in een lage pan die ook in de oven kan.
Fruit hierin op laag vuur de ui en knoflook glazig, zonder te laten kleuren.
Voeg de rijst toe aan de pan en schep 1 minuut al omscheppend om.
Blus af met de wijn.
Giet in één keer alle hete bouillon erbij, plus zout en peper.
Zet de pan zonder deksel circa 25 minuten in de oven, tot het al vocht is opgenomen.
Als de bouillon hierna nog niet helemaal is opgenomen, reken dan 5 minuten extra.
Roer halverwege de tijd een keer goed om en voeg de eventuele smaakmakers toe.

Serveren:
Roer er eventueel Parmezaanse kaas met een klont zachte boter door.
Laat 1 minuut staan met het deksel erop.
Schep op voorverwarmde borden.

Bron: Handboek oven - Koken met Karin

8 opmerkingen:

  1. Lekker hoor, maar ik maak hem toch maar gewoon in een pot. Ik vind er niks moeilijks aan eerlijk gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, Myriam, jij begint een workshop Italiaans koken en ik word je leerling. Voor mij blijft risotto een struikelblok.

      Verwijderen
  2. Leuk idee Nell, ik vind het er heerlijk uitzien bij mij lijkt het meer op nasi ;-) (maar lekker was het wel!)
    Heb nu even geen oven maar ga deze versie ook een keer proberen, het boekje heb ik, heb er nu alleen niet zoveel aan.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn foto's zijn niet echt om over naar huis te schrijven, Karin. Ik vond het op dit plaatje echt veel meer op nasi lijken dan op risotto, niettemin was het heerlijk. En daar gaat het maar om, nietwaar?

      Verwijderen
  3. Hoi Nell, ziet er heel lekker uit, heb op 24kitchen gezien hoe Donna Hay hetzelfde deed.
    Reuze makkelijk, want je hoeft niet aldoor te roeren.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, 24Kitchen ... ik zal je wat verklappen: ik ben waarschijnlijk de enige mens in Ned. die deze zender niet kan bekijken. Geen digitaal pakket, geen decoder ;-( Maar gelukkig heb ik mijn boeken nog ;-))

      Verwijderen
  4. Heel slecht te lezen door achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer je scherm eens te verversen? Evt, opnieuw opstarten? Ik gebruik nl gewoon een witte achtergrond. Maar sommige browsers laden niet goed en nemen de zijkant (de groenten) als achtergrond. Ik test zelf regelmatig op verschillende machines en tot nu toe niets bijzonders ontdekt. Succes ermee!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...