zondag 25 september 2011

Lemon Meringue Fool

Het prachtige nazomerweer van de laatste dagen doet verlangen naar zoete mondvermaakjes. Om je, na een lange tocht door het zonbeschenen Zeeuwse landschap, in een luie stoel te nestelen en met kleine kleuterhapjes te genieten van dit voedzame toetje. Niet geheel calorie-arm, nee, zeker niet. But who cares?
Deze Lemon Meringue Fool zag ik eerder op Caroline’s blog. Dank, Caroline!

Ingrediënten:
- 150 g lemoncurd
- 3 el limoncello
- 125 ml crème fraîche
- 250 g mascarpone
- een grote of twee kleine meringue(s)
- (biologische) citroenschilletjes om te decoreren

Bereidingswijze:
Meng in een schaaltje de crème fraîche met de mascarpone en klop goed door.
Doe in een ander schaaltje de lemoncurd met de limoncello en meng door elkaar.
Tot het moment van serveren heb ik beide schaaltjes in de koelkast bewaard.
Verdeel vlak voor het serveren, het lemoncurd-mengsel en de in stukjes gebroken meringue door het mascarponemengsel.
Verdeel het mengsel over vier mooie glaasjes en doe er nog wat lemoncurd op en strooi de citroenschilletjes erover.

Ik vond het lekker, maar de scherpe citroensmaak bleef achterwege wat mij betreft. Het had frisser gemogen. Misschien probeer ik volgende keer nog wat extra citroensap door de mascarpone te mengen. Bovendien waren mijn meringues (van de banketbakker) mierezoet, iets wat de fris-zure smaak ook beslist niet ten goede kwam. Misschien lag het ook aan mijn limoncello. Geen idee of deze authentiek van smaak is. Welk merk is de beste? Wie weet het? Wie?

3 opmerkingen:

  1. ohhhhhhh dat ziet er lekker uit!
    Jammer genoeg geen limoncello in huis want anders ging ik nog aan de slag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit zeg, weer eens iets anders lemon posset. Ik maak mijn limoncello altijd zelf, met flink minder suiker dan de winkelvarianten. Alcohol sleep ik mee uit Italie.
    Overigens kan ik je op mijn blogspotaccount inmiddels op mijn blogrol zetten en dat ga ik zo direct doen. Mijn adres is dus veranderd, weblog is al ruim een maand uit de lucht helaas. Ik probeer op den duur alles op blogspot te krijgen.
    groetjes,
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Euh... Meringue is toch eiwit? Tenminste, in alle andere recepten op internet.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...