woensdag 12 februari 2014

Prei-pancakes met koriandersaus - Ottolenghi


Het was gisteren zo’n dag die niet wilde. Niet vooruit. Niet achteruit. En al helemaal niet vrolijk in de pas. Zo’n dag die je over zou willen doen. Nog geprobeerd om een slinger op te hangen, maar geen punaises te vinden. Gekke foto ook weer, alsof er een vette varkensrib ligt, in plaats van drie pancakes. Klaag. Steun. Kreun. 

Bwèèèh, spugen de planten me toe, tijdens het drinken geven. Buiten trompettert er een vrachtwagen dat hij er door wil. Ja, dóé-óéí, loeien de aardappelen als ik ze wil gaan schillen. Mistroostig kijkt de prei me aan: toch niet wéér samen met die saaie aardappelen? Alsjeblieft? Kijk eens in je boeken?

Gedwee (de pit was er toch al uit voor vandaag) pak ik mijn groentebijbel van mister Ottolenghi erbij. Preikoekjes. Yes! Dat wordt het. Met zelfrijzend bakmeel. Eieren. Peper. Kruiden. Het kan deze dag misschien nog een beetje redden.
Preikoekjes staat er. Echt waar. Wat nou koekjes? Ik noem ze pancakes. Of gevulde omelet. Voor mijn part frittata. Maar geen koekjes.

Probleem is ook: wat eet je hierbij? Is het een hoofdgerecht? Hoort er een salade bij? Vanwege het hoge bwèèèh-gehalte van deze dag, wilde ik niet te veel tijd spenderen aan het moeten nadenken. Ik ging ze bakken en zou wel zien. Misschien kwamen ze wel in de kliko terecht en moesten we alsnog aan de boterham met pindakaas.

Opm: In het recept staat een eetlepel bakpoeder. Daar had ik geen goed gevoel bij. Bovendien houd ik niet van de stroeve smaak van niet goed uitgebakken bakpoeder, dus gewoon weggelaten. Bleek geen ramp te zijn. Vanwege de aardige hoeveelheid ei, souffleert het toch wel.

Aan de slag. Voor 4 personen.

Ingrediènten
3 preien ( 450 gram nettogewicht)
5 sjalotten, fijngehakt
1 ½ dl olijfolie
1 rode peper, ragfijn gesnipperd
25 gr peterselie, fijngehakt
¾ theelepel korianderzaad
1 theelepel komijnzaad, fijngewreven
¼ theelepel geelwortelpoeder
¼ theelepel kaneel
1 theelepel kristalsuiker
½ theelepel zout
1 eiwit

voor het beslag:
120 gr zelfrijzend bakmeel
1 eetlepel bakpoeder (daar is-ie)
1 heel ei
1 ½ dl melk
60 gr boter, gesmolten

voor de saus:
100 gr Griekse yoghurt
100 gr zure room
1 teen knoflook, fijngewreven
1 à 2 eetlepels citroensap
3 eetlepels olijfolie
½ theelepel zout
20 gr bladpeterselie, fijngesneden
30 gr korianderblad, fijngesneden

Maak eerst de saus. Klop alle ingrediënten in een foodprocessor door elkaar tot de saus een mooie, groene kleur heeft. Let op: droog je kruiden zorgvuldig, anders kan het erg waterig worden!

Was en snijd de preien. Dep ze droog.
Bak de prei en de sjalot in een koekenpan in de helft van de olie 15 minuten op halfhoog vuur tot ze gaar is.
Doe ze in een grote kom en voeg de chilipeper, peterselie, specerijen, suiker en zout toe.
Laat afkoelen.

Klop het eiwit tot het zachte pieken vormt en spatel het door de groenten.
Meng in een andere kom het bakmeel (al dan niet met het bakpoeder), het ei, de melk en de boter tot een beslagje.
Schep dit luchtig door het mengsel van eiwit en groente.

Verhit 2 eetlepels van de overgebleven olie in een grote koekenpan op halfhoog vuur. Schep ongeveer de helft van het beslag in vier grote porties in de pan.
Bak de koekjes 2 à 3 minuten aan beide kanten tot ze goudbruin en knapperig zijn.
Schep ze op keukenpapier en houd ze warm.
Bak nog zo’n portie, tot je 8 flinke preicakes hebt.
Dien ze heet op en geef de saus er apart bij.

Heeft het deze dag kunnen redden? Nee. Waren ze lekker? Ja.
De koriandersaus geeft het geheel een frisse toets. Zonder de saus zou ik het persoonlijk gewoon een soort van omelet vinden. De smaak van de kruiden en de peper in het prei-eimengsel is niet overduidelijk aanwezig. En of het geslagen eiwit iets toevoegt aan de luchtigheid, staat voor mij ook niet vast. Als hoofdmaaltijd zou je er een gemengde salade bij kunnen eten, maar eigenlijk vind ik dit gerecht voornamelijk geschikt als voedzaam lunchhapje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...